• Czym jest melasa i dlaczego warto ją spożywać?

    Melasa może być zalecaną zdrową alternatywą dla cukru. W sklepach możemy odnaleźć różnorodne rodzaje melasy. Najbardziej znanymi są: melasa buraczana, trzcinowa, a w mniejszym stopniu z morwy czy melasa z winogron.

    Jak uzyskiwana jest melasa?

    Melasa jest produktem ubocznym produkcji cukru z buraków cukrowych lub cukru trzcinowego. W wyniku oczyszczenia (tj. rafinacji) cukru otrzymujemy biały cukier i ciemny, skoncentrowany syrop. Melasa. Jak wszystkie produkty naturalne, buraki cukrowe i trzcina cukrowa zawierają składniki odżywcze – głównie minerały, takie jak:

    • wapń,
    • żelazo,
    • magnez,
    • potas,
    • witaminy z grupy B,
    • antyoksydanty.

    W celu uzyskania cukru, czysty cukier trzcinowy jest “ekstrahowany”, biały, czysty i praktycznie pozbawiony wszystkich składników odżywczych. Te składniki odżywcze trafiają do melasy.

    Jaka jest wartość odżywcza melasy?

    Melasa rzeczywiście zawiera wiele cukrów alkalicznych (sacharoza, glukoza i fruktoza), ale ze względu na wartość odżywczą polecamy ją jako słodką alternatywę dla rafinowanego cukru białego. W rzeczywistości, jedna łyżeczka melasy wystarczy, aby zrobić plan diety bogatej w minerały. Na specjalną uwagę zasługują wysokie poziomy potasu, wapnia, magnezu, żelaza, miedzi i manganu – jedna łyżeczka melasy zazwyczaj spełnia 5-10% wymagań tych substancji dla organizmu, a to już znaczna ilość. Ale mówimy tylko o jednej łyżeczce.

    Właściwości przeciwutleniające melasy

    Oprócz wysokiej zawartości minerałów, drugim powodem, dla którego należy zwrócić uwagę na melasę jest obecność dużej liczby związków o właściwościach przeciwutleniających (tj. antyoksydacyjnych). Melasa może być gęstą, ciemnobrązową cieczą – barwnik tkaniny, który nadaje jej mocny kolor, ma właściwości antyoksydacyjne. Dzięki temu melasa ma właściwości przeciwzapalne, antybakteryjne i antynowotworowe, wspomaga układ odpornościowy i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Tym samym melasa jest warta naszej uwagi nie tylko z tych względów.

    Melasa jako źródło otrzymywania betainy

    Betaina jest ciekawym związkiem występującym tylko w melasie z buraka cukrowego. Ogólnie rzecz biorąc, zmniejsza to szanse na choroby cywilizacyjne. Znaleziono ją w soku buraczanym w XIX wieku i tylko w innych produktach, ale w ogóle nie w trzcinie cukrowej. Poprawia rozmieszczenie lipidów w naczyniach krwionośnych i obniża poziom homocysteiny we krwi, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia chorób serca, udaru mózgu i choroby Alzheimera.